torsdag den 10. juni 2010

Knapstrup og Pernille


Vil egentlig godt slå et slag for Knapstrup og Pernille-serien, som jeg synes er så smuk. Krydderikrukkerne gengiver de gode stemninger fra 50érnes køkkener i mange hjem i Danmark.







Dekorationerne på Pernille serien er bl.a. tegnet af grafikeren Waltraud Praschak-Thalhammer, og formgivet af billedhuggeren Johannes Hansen.






Man ser heldigvis stadig disse fine krukker rundt omkring, og de er til at få for billige penge på markeder og i genbrugsbutikker.







Keramikfabrikken lukkede i 1988 efter et årti med Bjørn Wiinblad som ejer, og hvor han udelukkende producerede sin egen keramiske kunst.






De vil blive et samlerobjekter med tiden, selvom de er produceret i store mængder. Der er meget stor interesse for 50érne og 60érne i både mode og boligindretning!

3 kommentarer:

Josefine sagde ...

Heisan...

Så fine krukker! Har ikke sett dem før, likte dem veldig godt.

Jeg liker godt både femti og seksti talls stilen. Skal se etter disse fine eksemplarene, takk for tipset!

Ønsker deg og familien din en koselig helg, stor klem

Anne Lorys sagde ...

Just lovely!
I couldn't find a translation widget on your blog, so I'm sorry that I didn't understand what was said.

Have a wonderful week!
Hugs,
Anne

Min Gamle Jul sagde ...

Ja, jeg må sige, at jeg bevæger mig mere og mere over mod retro (også). Specielt stellet 'Relief', som jeg kan huske fra min barndom, er jeg blevet helt vild med :-)

Kh. Marlene